Kor choral
Kormotetter:
To motetter til tekst af Søren Kierkegaard (1984-87)
Magnificat (1990) for ligestemmigt dobbeltkor
Thi således elskede Gud verden (1992)
Credo (nicaenum - 1992)
Koralmotet over ”Talsmand, som på Jorderige” (1997)
To motetter til tekst af Ole Sarvig (2002)
Gør dig rede, bliv lys! for kor og orgel (2003)
Herre, du ransager mig Ps.139 (2003)
Bryd ud i fryderåb Ps. 100 (2011)
Et år mere, Herre (2012) (Poul Borum)
Gud har smidt en bombe (2019) (Simon Grotrian)
O sacrum convivium (2019) af Liber Usalis
Psalmodie (2020) 12 Davidssalmer for blandet kor
Gud, gode Gud (2020) (Ole Sarvig) for blandet kor S-A-B
Kor og instrumenter:
Alleluia (1990) for kor og orgel Edition Egtved
Det evige Halleluja (1992)
kantate til 14. s.e.Trin. for soli, kor og orgel
Hvor herligt Dit navn (1996) Ps.8
for børnekor og kammerensemble
Blomstre som en rosengård (1997) for kor og orgel
Benedic Domino (2006) for kor og barokensemble
De Profundis (2006) for kor og percussion
Messe til det nye Årtusinde (1999)
for soli, kor, orgel, messingensemble og orkester
Seks Latinske Motetter (2011) for pigekor og orgel
Advent (2011) liturgisk musik til 1. s. i Advent
Løft jeres hoveder, I porte (2011) for kor og orgel
Eja, mitt hjärta (2011) for kor og harpe
Herrens Ånd er over mig (2011) for kor og orgel
Juleroser og Engleskyer (2013) for pigekor og harpe
Skt. Annæ Messe (2014)
for sopran, bas, ligestemmigt kor, rørklokker og orgel
Råb af fryd for Herren (2015) for kor og orgel
Nu fryde sig hver kristen mand (2016) for pigekor og orgel
Herre! giv mig frimodighed (2017)
for countertenor,choir, organ and ensemble
Koraludsættelser:
Ni koralmotetter (1974-1976) Edition Egtved
Nu fryde sig hver kristen mand
Originalmelodier:
Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?
Du, som gi’r os liv og gør os glade
Velkommen de Jesus i Nazaret bød
Som hjorten, der tørster ved søen
Du skal elske din næste som dig selv
Der er tid tl at fødes og tid til at dø
ni salmer til tekster af Kirsten Tange Jørgensen
Melodier og korsatser til 15 salmetekster af
Hvad er nød for Herrens trone?
- udgivet af Edition Wilhelm Hansen
Jesusbarnet kommer som en kile
Musik til reformationsjubilæet 2017 klik her
Fire orgelkoraler (1974-76)
Jeg ved, på hvem jeg bygger
Guds godhed vil vi prise
Befal du dine veje
Af højheden oprunden er
Fata Morgana (1983) for orgel
De Profundis (1991) for orgel
Tre Påske Præludier (1992) for orgel
Easter Toccata (2014) for trompet og orgel
Nu blitzer Åndens hvide lys (1999)
koralpartita for orgel
Toccata (2011) for orgel over
Wie schön leuchtet der Morgenstern
Nun laßt uns den Leib begraben (2014)
Recording of first performance , Tower of London Dec.2014
Tombeau d’un Ange (2015) for orgel
Sang og orgel
Stabat Mater (1986) Jacopone da Todi
Lilien og Fuglen (1987) Søren Kierkegaard
Sange fra Angstens Riger (1992) Ole Sarvig
Seks Grotrian-salmer (2009) Simon Grotrian - Edition WH
Fem Maria Hymner (2022)
Kirkemusik sacred music
(klik her for en oversigt over salmemelodier, motetter og anden gudstjenestemusik)
Historisk kan kirkens rolle som bærer og formidler af kunst og kultur næppe overvurderes. Langt ind i vort eget århundrede har det religiøse spillet en afgørende rolle som kunstnerisk tema, og kirken har forstået at bruge og udvikle kunsten. Tænk blot på kunstnere som Michelangelo, Thorvaldsen, Palestrina, Bach, Rilke, Kierkegaard, Nolde - listen er uendelig. I vor tid er billedet blevet et andet. De væsentlige kunstneriske nyskabelser sker ikke længere med kirken som tumleplads.
Det er der mange grunde til. Den almindelige sækularisering har gjort sit: ‘det religiøse’ er for mange mennesker (også mange kunstnere) blevet et emne - og ikke et livsvilkår. Men jeg tror desværre, at kirken selv er med til at fremme tendensen. I sin iver efter at komme folk i møde og gøre sit budskab spiseligt sigter man lavere og lavere. Man undgår det anstødelige, det provokerende, det besværlige.
Det er en farlig vej! Det kristne budskab er nu engang modsætningsfyldt og kontroversielt. Fortællingen om Guds Søn, om Opstandelsen og Det Evige Liv er og bliver et mysterium. Kærlighedsbudet er en ubegribeligt omfattende og radikal fordring af vores tilværelse. Og selvom det kan give en vis publikumssucces på kort sigt, så er det løgnagtigt at forenkle det og rationalisere det.
Uddrag af John Frandsens essay:
Fra denne side kan du gratis downloade noder i PDF-format.
Programnoter, tekster og anmeldelser
af nogle af værkerne kan findes her.
Du er altid velkommen til at sende en mail til jf@JohnFrandsen.eu hvis du ønsker yderligere materiale eller oplysninger om musikken.
From this site you can download
scores in PDF format.
Program notes, texts etc. to some of the works can be found here.
You are always welcome to send an e-mail to jf@JohnFrandsen.eu if you need further information.
Kierkegaard motet no.1
Camerata Koret
Michael Bojesen, dirigent
Benedic Domino
Convivium
John Frandsen, dirigent
Af højheden oprunden er
orgelkoral
John Frandsen, orgel
Lilien og Fuglen
Bodil Øland, sopran
John Frandsen, orgel
Klokkespil carillon
Bells of Budolfi (2012)
Erik Kure, carillons
Budolfi Kirke, Aalborg
17. August 2012 (uropf.)
Råb af fryd for Herren
Aarhus Domkirkes Kantori
Kristian Krogsøe, orgel
Carsten Seyer-Hansen, dirigent