Salmemelodier
Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?
Du, som gi’r os liv og gør os glade
Velkommen de Jesus i Nazaret bød
Jesusbarnet kommer som en kile
Som hjorten, der tørster ved søen
Du skal elske din næste som dig selv
Der er tid tl at fødes og tid til at dø
ni salmer til tekster af Kirsten Tange Jørgensen
Melodier og korsatser til salmetekster af
Hvad er nød for Herrens trone?
Jesusbarnet kommer som en kile
Flere af Grotriansalmerne er desuden udgivet som
kormotteter af Edition Wilhelm Hansen - køb dem her
Kormotetter
Koralmotetter:
Ni koralmotetter (1974-1976) Edition Egtved
Nu fryde sig hver kristen mand
Blomstre som en rosengård (1997) for kor og orgel
Psalmodie (2020) 12 Davidssalmer for blandet kor
Desuden kan ovenstående salmesatser i vid udstrækning også anvendes som kormotetter (a cappella)
Korsatser til friere tekster:
Credo (nicaenum - 1992)
To motetter til tekst af Ole Sarvig (2002)
Gør dig rede, bliv lys! for kor og orgel (2003)
Herre, du ransager mig Ps.139 (2003)
Bryd ud i fryderåb Ps. 100 (2011)
Et år mere, Herre (2012) (Poul Borum)
Gud har smidt en bombe (2019) (Simon Grotrian)
Gud, gode Gud (2020) (Ole Sarvig)
Større kirkelige korværker:
Alleluia (1990) for kor og orgel Edition Egtved
Det evige Halleluja (1992)
kantate til 14. s.e.Trin. for soli, kor og orgel
Koralmotet over ”Talsmand, som på Jorderige” (1997)
O sacrum convivium (2019) af Liber Usalis
Musik til reformationsjubilæet 2017 klik her
Find flere kirkelige værker i større format her
Præ- og postludier for orgel
Fire orgelkoraler (1974-76)
Jeg ved, på hvem jeg bygger
Guds godhed vil vi prise
Befal du dine veje
Af højheden oprunden er
Tre Påske Præludier (1992) for orgel
Nu blitzer Åndens hvide lys (1999)
koralpartita for orgel
Toccata (2011) for orgel over
Wie schön leuchtet der Morgenstern
Nun laßt uns den Leib begraben (2014)
Find mere orgelmusik her
Musik til gudstjenesten
(klik her for en samlet oversigt over alle kirkelige værker)
Jeg er dybt optaget af relationen mellem tekst og musik, og det er et ideal for mig, at en melodi passer til teksten som hånd i handske. Men jeg ser det ikke som et mål i sig selv at skrive en 'enkel' melodi. Min egen personlige erfaring er, at de salmer jeg ender med at holde mest af er dem, hvor jeg har skullet yde en indsats for at få dem ind under huden.
Det er derimod et mål for mig, at melodien bidrager til at løfte teksten – og især at løfte dens abstraktionsniveau. Det mytiske sprog er i sit væsen abstrakt; det handler ikke om noget konkret. Dér har musikken sin plads: ingen anden udtryksform kan formidle det paradoksale, det ubegribelige og det intuitive så præcist – og dog så luftigt – som musikken. En god salme er for mig et rum til erkendelse. En invitation til fælles åndelig fordybelse. En åbning til det umiddelbare og det universelle.
Store ord, ja! Men alligevel tanker, der inspirerer mig i skabelsesprocessen. At skrive en salmemelodi starter for mig altid med at etablere en dyb relation til teksten. Efterhånden får melodien sit eget liv, og forholdet mellem toner og tekst bliver mere jævnbyrdigt. Musikken tager på en måde over, dér hvor teksten har nået sin grænse. Og når symbiosen lykkes, bliver det samlede resultat meget større end summen af de to enkelte dele. Og dét er et sandt Halleluja!
John Frandsen
uddrag af artikel til
Fire essays til hjemmesiden salmer.dk:
Fra denne side kan du gratis downloade noder i PDF-format.
Du er altid velkommen til at sende en mail til jf@JohnFrandsen.eu hvis du ønsker yderligere materiale eller oplysninger om musikken.
Af højheden oprunden er
orgelkoral
John Frandsen, orgel
Højsang
(af: "Versebog om det Guddommelige")
Heligåndskirkens Kor, Aarhus
dir.: Anders Gaden
Guds nåde er en vintergæk
Simon Grotrian / John Frandsen
Kammerkoret Convivium
dir.: John Frandsen