Guitar solo
Nature Morte (1986)
Perpetuum mobile
Interlude (l'ame déchirée)
Arabesque
Cadence
Nocturne
Recording: Erling Møldrup "Early Morn"
Danacord DACOCD 594
The Painter's Palette (1989)
10 easy pieces for guitar
Recording: Jesper Lützhøft
IRIS records IRISCD 0102
Folia Folle (2008)
Recording: Anders Borbye "ReFolia"
Gateway Music
Cantilena (2017)
Score: Edition S
Guitar Duo
Twilight (1992)
Scandinavian Guitar Duo
DMF-cd DKCD 0394
Den Danske Guitarduo "Night Birds"
Point
Nocturnal Procession (2001)
Rollercoaster (2018)
Guitarensemble guitar ensemble
Tre danse (1994) for guitarkvartet
Recording: Corona Guitarkvartet "Northpoints"
Lørdagsvariationer (2005) for guitarkvartet
Crisp'nSpicy (2019) for guitarsekstet
Kammermusik med guitar
chamber works with guitar
HighLight (1992) for fløjte og guitar flute & guitar
Sleepwalker’s Tapdance (1995)
for viola, fagot og guitar viola, bassoon & guitar
Step by Step (1997)
for fløjte, violin og guitar flute, violin & guitar
Skyggespil (1990/2009)
for baryton, fløjte, klarinet, guitar, accordeon, cello
for barytone, flute, clarinet, guitar, accordion, cello
Drømdæ mik æn drøm (2017)
for dizi & guitar duo
Musikdramatik med guitar
music theatre works with guitar
Boudicca (1997) monodrama for
soprano, saxophone, guitar & percussion
Besigtigelse af en Afgrund (2010) monologue for tenor, guitar & electronics
Guitar
Guitaren – instrumenternes akvarelpensel
af John Frandsen
Min interesse for den klassiske guitar skyldes oprindelig en legendarisk ildsjæl fra Århus: Det Jyske Musikkonservatoriums ubestridte guitar-guru Erling Møldrup. Han kastede mig ud i de første opgaver for instrumentet - og det viste sig virkelig at være noget af en opgave! At skrive for guitaren er om noget begrænsningens kunst...
Erling Møldrup formulerede det selv (med guitaristens karakteristiske selvironi) på denne måde:
Guitaren er et utrolig udtryksfuldt og dynamisk instrument. På den kan man spille lige fra det svageste pianissimo, det lyder således: pling....! - til det kraftigste forte, det lyder således: pling...!
en slags filigran er en særlig disciplin - og kræver en særlig disciplin af sin udøver, hvadenten vi her taler om komponisten eller musikeren. Sammenlignet med andre musikere er der derfor blandt guitarister en usædvanlig stærk tradition for analytisk fordybelse i musikken. Vi træffer her (ofte) en musikertype, der søger tæt ind til værkets konstruktion, og som interesseret og nysgerrigt kigger komponisten over skulderen.
At få lov at samarbejde med den udøvende på en sådan dybdeborende måde, det er noget af en gave for en komponist. Og ikke mindst derfor har jeg (der selv kun med største besvær kan finde en d-mol akkord på instrumentet) haft glæde af gang på gang at vende tilbage til guitarens miniatureverden.
Men ikke blot derfor! For det at arbejde inden for så svage nuancer skærper virkelig sansen for detaljen. Som et kontrapunkt til den sanselige beruselse i symfonisk velklang eller højspændt musikdramatik er det faktisk skønt engang imellem at hengive sig til den lillebitte - men ikke af den grund mindre frydefulde - forskel på guitarens forte og piano.