(placeholder)

Olympisk Suite Olympic Suite

OLYMPISK SUITE

består af flg. værktitler:




AIOLOS for fløjte og strygekvartet bestilt af Thy Master Class og uropført  i Thisted Kirke august 2015 af Craig Goodman og studerende fra kurset.



SISYFOS for accordion og cembalo uropført 1. oktober 2015 på Rønnebæksholm af Duo Diagonal



PENELOPEIA for strygekvartet

uropført 10. december 2015 på Rønnebæksholm af Virtua String Quartet



DIONYSOS for kammerensemble

uropført 4. april 2016 i Christianskirken af Storstrøms Kammerensemble



POSEIDON for klaver solo

uropføres 5. februar 2017 i Mantziussalen i Birkerød af

Christina Bjørkøe

Olympisk suite er en samling af værker, der er inspireret af gude- og sagnskikkelser fra den antikke græske mytologi.


Olympos er Grækenlands højeste bjerg, beliggende vest for Tessaloniki. Bjerget var i antikken og langt op i byzantisk tid et helligt bjerg; ifølge mytologien hjemsted for hele den gudeslægt, der efter Zues' magtovertagelse herskede over menneskene på Jorden.


Værkserien indledtes i 2015 med fløjtekvartetten Aiolos skrevet til Thy Master Class, og den blev videreført i forbindelse med et års tilknytning 2015-16 som huskomponist ved kunstcentret Rønnebæksholm.


Alle værkerne er inspireret af de forskellige myteskikkelsers karakteregenskaber uden dog nødvendigvis at være tænkt som deciderede gudeportrætter.  




Olympic Suite is a series of works inspired by gods and characters from the Greek mythology.


Olympos is the highest mountain in Greece, situated west of Tessaloniki. Since ancient times it has been considered a holy place; according to the myths it was the home of the entire family of gods (under the patronage of Zeus) that ruled the whole world.


The suite of works was initiated in 2015 with the flute quintet Aiolos commissioned by Thy Master Class. It was continued during the following year's activities as composer in residence at Rønnebæksholm.


The works are inspired by the characteristics of the different mythological figures, without being meant literally as portraits of them.