(placeholder)

Orkesterarrangementer


Orchestrations

John Frandsen arbejder også undertiden som arrangør. På denne side kan du finde links til nogle af hans instrumentationer af sange, der oprindeligt er skrevet for sang og klaver.

Partiturer og opførelsesmateriale til disse arrangementer kan rekvireres ved henvendele til komponisten.

Sulamith og Salomon (1994)

instrumentation af P.E.Lange-Müllers sangcyklus (tekst: B.S.Ingemann)

 

1.      Sulamiths sang i Vinhaven

2.      Sulamiths sang i Skovduelunden

3.      Salomons sang med brevduen

4.      Sulamiths sang i Dronningehaven

5.      Sulamiths sang på bjergtoppen

6.      Sulamiths sang på bjergene

 

I 1839 skrev B.S.Ingemann en samling på 34 digte over det store gammeltestamentlige kærlighedsdigt, Højsangen. Han formede det som en cyklus om digtets to hovedpersoner, Sulamith og Salomon, hvis skæbne han tolkede i guldalderens typiske følsomt bevægede stil.

P.E.Lange-Müller (1850-1926) var kun 24 år, da han udgav sine første Sulamith-sange for sopran og klaver til fem af Ingemanns digte. Og det er som om teksten simpelthen har kaldt på Lange-Müllers musik. Der er en sensualitet og naturkraft i disse sange, og de blev helt fortjent anledning til komponistens gennembrud.

Jeg stiftede bekendtskab med sangene for mange år siden, da jeg akkompagnerede en bekendt, der søgte optagelse på konservatoriets sangeruddannelse. Allerede få takter inde i forspillet hørte jeg en skøn cellomelodi for mit indre øre. Og jo bedre jeg har lært hele sangcyklusen at kende, jo stærkere har dens orkestrale anlæg slået mig. Alting klinger symfonisk: fløjtesoloen i "Dronningehaven", klarinetten i "Salomons sang" og paukehvirvlerne i slutsangen.

Denne instrumentation af "Sulamith og Salomon" har således været undervejs i mange år. Den er skrevet til Aarhus Amts Ungdoms Symfoniorkester, som uropførte den sammen med Kirsten Grove i foråret 1994. De seks sange i denne version består af Lange-Müllers opus 1 (fem sange) samt opus 6, nr. 1 (Sulamiths sang i Dronningehaven), som jeg har lagt ind i midten for at skabe en klanglig og spændiingsmæssig kontrast.


Tre Carl Nielsen sange (2013)


Æbleblomst

Det bødes der for

Irmelin Rose


Carl Nielsen er den danske sangs komponist par excellence. Mange af hans sange er blevet folkeeje, og han bevarede livet igennem en stor kærlighed til den enkle melodi. Hans livsværk er et inspirerende eksempel på, hvordan det kan lade sig gøre at holde sammen på et musikalsk univers, der spænder lige fra det allermest simple (Jeg ved en lærkerede) til det mest komplekse og mangetydige (symfonierne).

Carl Nielsen og hans hustru Anne Marie testamenterede  deres rettigheder til en fond, der hvert år uddeler ét af de største danske kunstnerlegater. I 2013 var sopranen Henriette Bonde Hansen blandt modtagerne af denne fornemme pris, og til brug for prisoverrækkelsen lavede jeg en version af disse tre sange (som er blandt alle danske sangeres foretrukne) for hende og Underholdningsorkestret.

John Frandsen


Sulamiths sang i Skovduelunden

Kirsten Grove, mezzo

Aarhus Amts Ungdomssymfoniorkester

John Frandsen, dirigent

Æbleblomst

Henriette Bonde Hansen, sopran

DR Underholdningsorkestret

Peter Hirsch, dirigent