Winterreise (2023)

Orkesterversion af Schuberts sangcyklus


Bestilt af Danmarks Underholdningsorkester


Jeg fik for et par år siden den skønne opgave at arrangere Schuberts sangcyklus Winterreise for orkester til brug for en koncert 11. februar 2024 med Danmarks Underholdningsorkester og vores danske verdensstjerne, barytonen Bo Boje Skovhus. Og Bo har for længst gjort netop Winterreise til et signaturværk i sit repertoire.


Det er en opgave, man går til med betydelig ærefrygt. Schuberts klaversats er så genial og fuld af detaljer, at det næsten kan føles som helligbrøde at pille ved den.


I Schuberts sats ophøjes klaveret til en ligeværdig partner til sangstemmen. En tro følgesvend til den forhutlede skikkelse, som de 24 digte fremmaner. En dialogpartner i den modløse og kærlighedsløse vandring ud i vinterlandskabet. Den intimitet, der opstår i samspillet mellem sangeren og klaveret er enestående og medrivende. Og den mister man naturligvis noget af, når akkompagnementet forstørres op til fuldt orkester.


På den anden side, så er der også en dramatik og dynamik i musikken, som kan foldes mere farverigt ud, når alle orkestrets mange forskellige klange pludselig kan bringes i spil. Og Bo's fortolkning af værket har altid været præget af hans sikre sans for denne dramatiske dimension i cyklusen. I hans version bliver sangene et facetteret portræt og en næsten operaagtig monolog fra et menneske, hvis verden gradvis går i opløsning.


Det har været min ambition at udfolde dén side af musikken i min instrumentation.


Opgaven stiller én over for menge dilemmaer. Skal man vælge at instrumentere i "Schubert-stil", eller skal man gå mere radikalt til værks og åbne for mere moderne klangverdener? Skal man holde sig helt strikt, tone for tone, til klaversatsen, eller kan man tillade sig at tage friheder - tilføje en modstemme eller et ekko her og dér? Og hvordan 'oversætter' man bedst Schuberts meget pianistiske klaverfigurer til noget, der klinger tilsvarende naturligt for orkestrets instrumenter? Etc. etc.


Jeg har truffet mine valg i respekt for Schuberts partitur, men også med blik for mit ønske om at udfolde den musikdramatiske vision. Jeg er utroligt spændt på st høre resultatet.  


John Frandsen

november 2023




Partitur og opføreslesmateriale  Score and parts:

Please contact the composer