(placeholder)



August 2021


Der er nu ca. en måned til den længe ventede premiere på min nye kammeropera Dyrets År - 1666. Et af de utallige projekter, der skulle have fundet sted sidste år, men som måtte aflyses - oh, you know why!

Jeg er lykkelig over, at det trods alt ikke blev en endelig aflysning; kun en udsættelse. Noderne har ligget i over et år ude hos alle de medvirkende, og nu arbejdes der på højtryk for at gøre dramaet til virkelighed.

Som altid er det en uhyre fascinerende proces. Der er noget stort og magisk ved at se sine ord og toner og tanker materialisere sig i kraft af dygtige og engagerede kunstneres fælles anstrengelser. Og jeg føler mig overbevist om, at værket er i de bedste hænder (og struber...). Madeleine Røn Juul instruerer, og hun har sammen med scenografen Gøje Rostrup fremkaldt en stærk og meget billedskøn ramme omkring den unge Marie Grubbes vilde historie.

I orkestergraven holder David Riddell et fast og sikkert greb om de musikalske tøjler. Og Randers Kammerensemble er efterhånden et af de mest rutinerede operaensembler i kongeriget. Der er noget at glæde sig til.

Operaen er blevet til i et samarbejde mellem Aarhus Sommeropera, Egnsteatret Undergrunden og Copenhagen Chamber Performance. Handlingen er baseret på Lone Hørslevs roman Dyrets År (2014). En vild og sanselig beretning om, hvordan den unge Marie Grubbes drifter og længsler vækkes til live midt i den bidende vinterkulde på Akershus i Norge omkring nytåret 1666. Et år, hvor mange forventede dommedags komme, fordi de tre sekstaller er et varsel ifølge den bibelske beretning om apokalypsen.

Hvordan reagerer vi, når dommedag er nær? Hvordan påvirker det os, når vi pludseligt erfarer kroppens stærkeste kræfter og behov? Det er blot et par af de spørgsmål, som både romanen og operaen kredser om. Læs mere om operaen her, hvor du også kan finde link til librettoen og et handlingsreferat.

***

Det seneste halvandet års undtagelsestilstand gør sig også gældende her i mit komponistværksted. Der er naturligvis en vis forsigtighed hos alle i musiklivet; der bestilles ikke så mange værker for tiden. Jeg har dog heldigvis haft nogle projekter liggende, som jeg har kunnet kaste mig over.

Jeg har bl.a. fået gjort alvor af et længe næret ønske om at skrive et større orgelværk. Anledningen blev den, at jeg modtog en invitation til at give koncert i Helsingør Domkirke til oktober - og gerne med et program af egne værker. Jeg benyttede mig derfor af muligheden for at sætte et helt nyt værk på programmet: en symfoni i fire satser for stort orgel.

For Aarhus Symfoniorkester har jeg fået en anden spændende opgave. Deres nye orkesterchef Jesper Nordin havde et ønske om at få arrangeret en udgave af Händels klassisker Messias, som kunne realiseres af to solister, børnekor og fuldt symfoniorkester. Jeg har altid elsket Messias, lige siden jeg sang med i koret sammen med Aalborg By-Orkester i mine helt unge dage, så det var en sjov og skøn opgave at få.

Sopranen optræder desuden som koncertens fortæller. Og jeg har valgt at fokusere på de dele af Messias, der mest åbenbart drejer sig om julen. Teksten bliver på dansk, for det giver bedst mening, når det er børn, der skal medvirke. Så jeg kom også på arbejde som oversætter...

Koncerten realiseres 15. december i år i Musikhuset Aarhus. Jeg håber naturligvis, at det kan blive en tilbagevendende begivenhed - og måske også et relevant tilbud til andre symfoniorkestre i ind- og udland.

***

Jeg ser også frem til at høre et par af mine tidligere større værker genoplivet. I begyndelsen af oktober præsenterer sopranen Nina Schmidt-Brewer en ny fortolkning af min og forfatteren Michael Hall's sceniske monolog fra 1997 Boudicca. Det er fortællingen om den engelske stammedronning fra Cæsar-tiden, der stod bag et af datidens mest voldsomme og blodige oprør mod den romerske besættelsesmagt. Et opgør, som hun i sidste ende tabte.

Og næste år omkring påske tager Vokalensemblet Ars Nova fat på en landsdækkende turné, hvor de præsenterer en ny og slankere version af mit Requiem (2010). Jeg har længe haft et ønske om at virkeliggøre en version af dette værk, som ikke kræver det kæmpemæssige produktionsapparat, som den oprindfelige version forudsætter. Det er domorganisten fra Århus, Kristian Krogsøe, der sidder ved orglet, og Ars Novas faste chefdirigent Paul Hillier, der leder opførelserne.

Endelig vil jeg henlede opmærksomheden på et par nye cd-udgivelser, hvor jeg er repræsenteret: pianisten Christina Bjørkøe udgav i forsommeren Animal Universe; en stribe nykomponerede klaveretuder i form af små dyreprotrætter. Jeg bidrager med et næsehorn...

Og Duo Diagonal (Adam Ørvad, akkordeon og Anka Zlatova, cembalo) har for nylig sendt cd'en Anytime på markedet. Her leverer de bl.a. en fin fortolkning af min Sisyfos.

John Frandsen