(placeholder)

Undermålerne (2001)

libretto: Ivar Gjørup

UNDERMÅLERNE er en ny dansk opera, specielt beregnet til opførelse i kirker, Premieren fandt sted den 5. Juni 2001 i Vor Frelsers Kirke på Christianshavn.

Musikken er af John Frandsen; teksten af Ivar Gjørup (eller OLFAX, som han kalder sig når han tegner "Egoland" i Politiken). Operaen er skrevet som bestillingsværk fra Musikteatret Undergrunden.

John Frandsen komponerede operaen i den samme periode, som som tilblivelsen af de to store operaer der har gjort ham til en central figur på tidens danske operascene: "IKON" til Det Kongelige Teater og "Tugt og utugt i mellemtiden" til Århus Sommeropera. "Undermålerne" står i fascinerende modsætning til dem, med kun fire sangere, fire instrumenter og et kammerkor. Den trodser sin kirkelige ramme med en let, nærmest kabaretagtig tone, som dog munder ud i en stemningsfuld slutning af betydelig skønhed.

Enhver kirke af blot nogenlunde størrelse kan rumme denne opera, hvis blot der forefindes et orgel. Det er også en del af stykkets ide, at koret bør stilles af den lokale kirke.


Læs mere om forestillingen i programmet fra urpremieren.


Urpremiere 5. juni 2001

i Vor Frelsers Kirke, København

Medvirkende:

Tove Hyldgaard, Bo Kristian Jensen, Kaja Pihl og Niels Pihl

Instruktiion:  Niels Pihl

Dirigent: Henrik Vagn Christensen

Orglet spillede - helt af sig selv...

Var dét mirkalet?

Klip fra anmeldelserne efter uropførelsen i Vor Frelsers Kirke:


"Underholdende kirkeopera med indlagt mirakel"

..."Niels Pihl sender temperamenterne ivrigt rundt i hele kirkerummet"

... "De fire forskellige sangstemmer er melodisk levende, klart strukturerede og glimrende tilpasset sproget, og ledsagelsen blander fantasifuldt varieret figuration med enkle kontrapunktiske modstemmer. (Instrument)kvartetten farver, støtter og "snakker med" uden at stjæle opmærksomheden, og musikken udfolder sig frit og imødekommende. John Frandsen har et sikkert greb om teatrets krav."

Jan Jacoby, Politiken



"John Frandsens partitur er der ikke noget i vejen med. Tværtimod. Der er så mange finesser båret af små genkendelige motiver og rytmiske spidsfindigheder sat sammen til et puslespil med mange muligher..."

"...Der blev spillet mellem og bag ved kirkebænkene, oppe ved alteret og på prædikestolen. Et rigtigt kirkespil, der brugte hele kirkerummet..."


Steen Chr. Steensen, Berlingske Tidende


"... et smukt og tankevækkende lille musikdrama..."

"John Frandsens musik er flydende og gennemsigtig og akkompagneres ... i de lysest tænkelige klangschatteringer..."

"Tove Hyldgaard som den stramtandede præst og Kaja Pihl som den altfavnende mirakelekspert synger og spiller ganske herligt..."

Ulrik Cold, Børsen


"




"Ny kirkeopera med glimt i øjet er et fornøjeligt drama, skildret i et uhøjtideligt formsprog" ... "Musikteatret Undergrunden har skabt et turne-egnet stykke om livet i og omkring kirken... Enhver kirkesanger, organist, menighedsrådsmedlem og opmærksom kirkegænger vil genkende karaktererne ..."

Anders Beyer, Information



...både Kaja Pihl som den farverige italienske mirakelekspert og Pihl selv som menighedsrådsformanden med det sikre blik for forretning sparede ikke på kulørerne i deres sang og dramatiske udfoldelse. Det var fjellebodsteater, så det ville noget" ... "Tove Hyldgaards fint ciselerede sognepræst..." "... Det hindrede heldigvis ikke den stopfyldte Vor Frelsers Kirke i at tage godt imod dette talentfulde bud på hvad nutidig kirkeopera kan være."

Knud Ketting, Morgenavisen Jyllands-Posten



TRO, HÅB OG VIDENSKABELIGHED

"Du skal ikke tro, du skal vide" har utallige strenge lærere og trætte forældre gentaget, når ungerne stammede sig igennem en tvivlsom forklaring på, hvorfor de lige glemte at hente lillesøster, hvor essensen er, at de troede altså at en anden gjorde det.

Og det trætte udtryk følger os i den moderne verden, hvor viden er alt. Alt skal kunne checkes og bevises. Også mirakler og alt det, der ellers er en trossag.

Hele den dynamiske hvirvlen mellem tro og viden er blevet netop omdrejningspunktet i John Frandsens og Ivar Gjørups kirkeopera "Undermålerne". Den finurlige titel skyldes, at vi er "Skaberværkets undermålere", skriver Ivar Gjørup i programmet, men den fortæller også en hel del om netop essensen i operaen: at vi vil måle undere, give en videnskabelig forklaring på deres eksistens.

Det aktuelle mirakel har kirkens orgel som hovedaktør. Graveren har hørt orglet spille helt af sig selv, og kirken er på den anden ende.

Niels Pihls brun-ternede menighedsrådsformand med det fedtede smil - endelig de fem minutters berømmelse, der skal til for at fylde kirkens stive bænke: "Min Gud, min Gud, hvorfor gør du dig så kostbar", synger han dvælende desperat. Tove Hyldgaards kølige, skeptiske præst er ikke henrykt for den potentielle berømmelse - "Vi skal ikke tro på mirakler / Vi skal tro på fortællingen" appellerer hun fra prædikestolen til den frådende, fremmødte masse (som Københavns Bachkor agerer med insisteren, humor og mange kraftfulde udfald). Og så har præsten også visse private grunde til ikke at bryde sig om det, det eventuelle mirakel medfører.

Hendes søn, som også er organist, har nemlig hidkaldt mirakeleksperten Miranda. Et af Mirandas mere målelige mirakler er det, at hun sjovt nok altid dukker op, hvor organisten befinder sig, mener den jaloux moder. Og mellem den papegøje-strålende, sydlandske Miranda og den lyse, afdæmpede præst får vi et dynamisk sam- og modspil. Kaja Pihl er indtagende og flagrende som den noget tvivlsomme Miranda. En umage partner for Bo Kristian Jensens babybløde lapsede søn. "Undermålerne" er både en poetisk og morsom historie om troen, videnskaben og den moderne verden. Den fylder kirkerummet smukt, svøber sig om det - selv i så stort et rum som Vor Frelser Kirke, der havde æren af premieren. John Frandsens til tider drømmeagtige musik får os også til at dvæle ved rummets og stedets ånd.

Det er operagruppen Undergrundens håb, at mange kirker - med orgel dog! - vil henvende sig for at få besøg af operaen. Tag udfordringen op. "Undermålerne" er måske ikke et decideret mirakel, men den er en effektfuld oplevelse, der lige såvel som et selvspillende orgel kan udsætte kirkebænkene for pres.  

Rikke Rottenstein, Kristeligt Dagblad

Ikke udgivet unpublished

please contact the composer for score and performance material