(placeholder)

November 2014


Vi nærmer os afslutningen på en intens periode med opførelser af min nye kammeropera Et Dukkehjem, baseret på Henrik Ibsens store drama-klassiker. Det har været et spændende forløb, hvor jeg har fået fornøjelsen af at arbejde sammen med både sangere og musikere, jeg ikke tidligere har haft projekter sammen med.

Stemningen har været fin under hele produktionen, og forestillingen er blevet flot modtaget - senest kom Weekendavisens anmeldelse, som var helt oppe i det jublende toneleje. Dejligt - både for komponisten og for alle de mange, der har medvirket til at realisere projektet. Forestillingen lukker ned i Esbjerg om få dage, men den genopsættes til maj i København på Teater République - og her er det allerede muligt at købe billetter.

***

Vi nærmer os forhåbentlig også snart afslutningen på det mareridt, som DR UnderholdningsOrkestret har været ude i, siden DR's bestyrelse i september annoncerede den ubegribelige beslutning at nedlægge orkestret ved årsskiftet.

Protesterne har taget et omfang, ingen havde forerstillet sig - garanteret heller ikke DR-ledelsen og kulturministeren. Støtteerklæringer fra ind- og udland er væltet ind, og på kort tid lykkedes det at samle mere end 40.000 underskrifter fra danske lyttere og seere, der ønskede orkestret bevaret. Kampen fortsætter - bl.a. på Facebook-siden Bevar DR UnderholdningsOrkestret.

Heldigvis tegner der sig et politisk flertal for at tvinge DR til at omgøre beslutningen. Men der er allerede sket betydelig skade, og hele den store DR-institution må forberede sig på et betydeligt arbejde med at genoprette tilliden og klinke skårene mellem orkester og ledelse.

Her er i kort form en samling argumenter, der i mine øjne er væsentlige:

•     Orkestret har aldrig spillet bedre, end det gør lige nu. 15 års målrettet arbejde på at udvikle orkestret kunstnerisk har båret frugt.

•     DRUO's ekstraordinære kvalitative udvikling har sit afsæt i samarbejdet med Adam Fischer om især Mozarts musik, men den har samtidig gjort orkestret endnu bedre til at løse dets mange andre opgaver, inden for andre genrer end den klassiske musik.

•     DRUO er Danmarks mest alsidige symfoniske orkester – og det orkester, der har den mest moderne og tidssvarende tilgang til opgaven. Det favner hele det danske musikliv i dets fulde bredde – fra klassisk musik over eksperimenterende samtidsmusikalske udtryksformer (rock/jazz/klassisk) til den helt brede, folkelige musik; fra filmmusik over slotskoncerter til prisbelønnede cd-indspilninger.

•     DRUO er det DR-ensemble, der har det bredeste gennemslag i HELE Danmark. Det er ikke mindst blevet tydeliggjort i de seneste måneders folkelige støtteerklæringer til orkestret. Når DR ønsker at styrke sin position uden for København, virker det derfor ulogisk og uigennemtænkt at nedlægge det ensemble, der har haft mest succes med at gøre netop dét!

•     Orkestrets samarbejde med Adam Fischer er et af de største aktiver i dansk musikliv netop nu. Fischer hører til blandt verdens allermest eftertragtede og interessante dirigenter; og det er en gave for Danmark, at han har valgt DRUO som samarbejdspartner og instrument for sin kunstneriske vision.

•     Bl.a. som følge deraf har DRUO markeret sig internationalt på en måde, som INGEN danske orkestre nogensinde tidligere har gjort. Engagerede og passionerede støtteerklæringer fra nogle af verdens største musikinstitutioner (Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker, Metropolitan Opera, La Scala) vidner derom. En lukning af DRUO netop nu er et trist billede på dansk kulturpolitik, når den er mest uambitiøs og provinsiel; og historien vil fælde en hård dom over en sådan beslutning. Man lukker jo heller ikke ned for en Lars von Triers mulighed for at producere nye guldpalme-kandidater!

•     DRUO står således på tærsklen til et egentligt internationalt gennembrud med invitationer fra nogle af de højt profilerede internationale musikfestivaler, som dansk musik indtil nu dårligt har turdet drømme om at være repræsenteret på. Men DRUO har samtidig, ifølge internationale producenter, et stort endnu uudnyttet potentiale af mere kommerciel art som topprofessionel leverandør af musik til internationale film og TV-serier. Dansk kulturpolitik plejer at hylde den slags resultater – derfor er det også en vigtig politisk opgave at hjælpe det danske musikliv til at udnytte det usædvanlige momentum, orkestret har.


Lørdag 22. november samledes 350 musikere og sangere på Fisketorvet i København for at demonstrere sin støtte til orkestret og samtidig sige tak til publikum for den enestående opbakning. Du kan se et kort videoindslag af begivenheden her.

Nu holder vi vejret og krydser fingre!

John Frandsen