August 2010
Højsommer. Ferien er forbi - tilbage til arbejdet.
Jeg nærmer mig afslutningen på to års koncentreret arbejde på mit Requiem til DR Symfoniorkesteret. Det er og har hele tiden været et vanvittigt spændende projekt for mig. En svimlende opgave, som hele tiden fremkalder blandede følelser og modsatrettede stemninger. Mørke og lys, dynamik og stilstand, sorg og trøst og glæde. En drøm af en opgave, javist; men også lidt af et mareridt... Hvordan tør man overhovedet stille sig op i den frygtindgudende kongerække af komponister, der allerede har leveret mesterværker til denne højdramatiske tekst?
Jeg glæder mig til den sidste dobbeltstreg. Og den regner jeg med at kunne slå om en måneds tid. Så bliver det skønt at kunne vende sig mod nye projekter.
Jeg har dog givet mig selv nogle ugers pause i første halvdel af 2010, hvor der blev tid til et skrive et par mindre værker: Besigtigelse af en Afgrund, som er et lille semidramatisk scenestykke for tenor, guitar og electronics. Tue de Stordeur og Thea Vesti Pedersen gav det en fornem uropførelse i Rundetaarn 26. maj. Og The Divine Zoo til tekster af William Blake, som får sin uropførelse i komplet udgave ved åbningen af Nordic Music Days 2010 den 8. september kl. 18-01 i Den Grå Hal på Christiania. Dette værk er tillige udvalgt som et af de seks værker, Danmark indstiller til opførelse på ISCM 2011 i Zagreb.
Og så skal jeg i gang med at forberede en nyinstrumentering af et ældre værk, Benedic Domino, som oprindelig er skrevet for kor og barokkvartet, men som vi opfører igen til december i Stavnsholtkirken ved en koncert med mit eget kirkekor Convivium og ALPHA trio. Det bliver en sjov opgave, tror jeg!
John Frandsen