Martyriet (2016)

Kammeropera i en akt

baseret på digterpræsten Kaj Munks skæbne

libretto: Vilhelm Topsøe


Download librettoen her



Partitur og opførelsesmateriale

Score and parts

please contact the composer



Martyriet suite (2018)

instrumental suite over

temaer fra operaen v. KOTTOS

For further information:

please contact the composer


Kaj Munk er en af Danmarkshistoriens store og omstridte personligheder, og var på mange måder et undtagelsesmenneske. I tiden op til Anden Verdenskrigs udbrud hyldede han Adolf Hitler som tidens Messias, men siden blev han en af de mest fremtrædende modstandere af den tyske besættelse. Hans indædte modstand mod den tyske besættelse førte til, at han d. 4. januar 1944 blev myrdet af en SS-patrulje. Nyheden om mordet gik som en løbeild gennem Danmark, og den død, han selv havde set i øjnene, blev en væsentlig grund til, at modstandsviljen hos flertallet af danskerne for alvor blev vakt.


'Martyriet' er en psykologisk kammeropera for blot to sangere, der undersøger og diskuterer myten om Kaj Munk. Med udgangspunkt i librettisten Vilhelm Topsøes tidligere skuespil om Munk søger vi med Martyriet ind til manden bag myten – vi udforsker i samspillet mellem musikken og teksten de indre konflikter, der prægede Kaj Munk, og belyser hans skæbne fra et menneskeligt perspektiv.


I 'Martyriet' følger vi Kaj Munk i den sidste tid før hans død. Her glider han længere og længere væk fra familien i sin søgen efter Guds plan med ham, alt imens hans kone Lise forgæves forsøger at fastholde ham til livet.


At vælge martyriet for sin tro er også et brændende tema i dag. 'Martyriet' undersøger, hvad der får et menneske til at ofte sig selv i en fanatisk overbevisning om troen på en bedre verden. Hvem definerer forskellen på en frihedskæmper og en terrorist? Hvor går grænsen mellem idealisme og fanatisme? Hvordan spiller religion og politisk praksis sammen? Forestillingen er på den måde en kommentar fra en ikke så fjern fortid i en dansk provins til nutidens store, globale spørgsmål om ideologi, krig og religiøse konflikter.


Kaj Munk synges af den prisvindende kontratenor Morten Grove Frandsen (Årets Reumert Talent 2016), og mezzosopranen Liv Oddveig Midtmageli lægger stemme til Lise Munk. Den verdensberømte akkordeonist Bjarke Mogensen leder musikken sammen med sit eget ensemble, den progressive folkemusikinspirerede gruppe KOTTOS.

Urpremiere

28. januar 2017 kl. 19.30

Takkelloftet, Operaen København


Morten Grove Frandsen: Kaj Munk

Liv Oddveig Midtmageli: Lise Munk


Instruktør: Tine Topsøe

Scenografi: Rebekka Bentzen


Repetitør: Sofia Wilkman


KOTTOS Ensemble:

Bjarke Mogensen, akkordeon

Pernille Petersen, blokfløjter

Josefine Opsahl, cello

Christos Farmakis, bouzouki


Produktion: Cumulus Teatret

Stærk kammeropera om Kaj Munks martyrium. Morten Grove Frandsen viser sig lige fra første færd at være et scoop i det store parti, vokalt overbevisende og scenisk så intens, at han smelter sammen med ens egne Kaj Munk-forestillinger.

Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad


Det er en lise i Takkelloftet at høre det tætte spind imellem instrumenterne indbyrdes og omkring de to sangere (...) det skaber især hen mod slutningen en intensitet i forløbet, der er af stor virkning.

Gregers Dirckinck-Holmfeld, gregersdh.dk


Musiken är en genrelös blandning av intressanta klanger och spännande melodislingor (...) Martyriet är en mycket intressant operaupplevelse med fin konstnärlig höjd och en kärnfråga som är väl värd mycken tankemöda.

Lars-Erik Larsson, Skånska Dagbladet


Idag förknippas mord i religionens namn slentrianmässigt med radikal islamism, så det är modigt av Cumulus Teatret att behandla ämnet genom att göra en opera om en av Danmarks mest helighållna institutioner: motståndet under ockupationen.

Tobias Lund, Sydsvenskan


...melodisk opbygget musik med både fart og inderlighed. (...) John Frandsen har skrevet et partitur med det, der virker og støtter handling og sangere.

Henrik Friis, Politiken


… øjeblikke med meget mærkbare følelser og alt for vedkommende og aktuelle konflikter. (…) Musikken er mættet med toner i sindrige tråde, rigt varierede rytmer og eksotiske klange. (…) Se den, hør den, føl den – og forlad Dokøen med hovedet fuldt af tanker.

Søren Schauser, Berlingske Tidende


Kaj Munk brænder igennem i ny opera. Eminente sangere suger i den nye kammeropera ”Martyriet” publikum ind i digterpræsten Kaj Munks modstandskamp og skæbne.

Christine Christiansen, Jyllands-Posten


Den klinger skæbnesvangert, eller mildt valsende, i en kort lille lykkelig stund ægteparret imellem. Og alt sammen på en måde, der med garanti aldrig før er hørt i nogen opera!

Jakob Wivel, Børsen


Enkelt og stilsikkert berammer dette operakammerspil det, der var altoverskyggende for Kaj Munk: Guds kald og Guds plan med hans liv. (...) ’Martyriet’ er enkelhed og rene dyder udført indtagende og uspoleret.

Bettina Nielsen, Magasinet KBH


foto:

Martin Mydtskov Rønne