Salme til
Isdronningen (1998) Min
cellokoncert har jeg tilegnet min far, som i sommeren 1996 tog mig med p en uforglemmelig
rejse til Svalbard. P disse forrevne klippeskr helt oppe under polarhatten,
blot 10 breddegrader fra Nordpolen, stder natur og kultur sammen p forblffende
og dramatisk vis. Alt m indordne sig under de ekstreme klimatiske forhold;
frosten forlader aldrig jorden, vintertemperaturen sniger sig til tider ned
under -40C, og solen er borte fra himlen fra oktober til marts. Alligevel
har erne udgjort en udfordring for eventyrere og opdagelsesrejsende i flere
hundrede r. Talrige lokaliteter brer vidnesbyrd om menneskers kamp mod den
ubarmhjertige arktiske natur; forladte spgelsesbyer, hvor sm kolonier af jgere
eller guldgravere forgves har sgt lykken, frnnede trkors ved en vig, hvor
et par fangere har mttet give op, vragrester fra et skibsforlis. Er man ude en nat i august, hvor midnatssolen kaster
et uvirkeligt, troldomsagtigt lys over Adventfjorden, s kan man nsten hre
alle disse fortabte skbner og bristede drmme. Fra ishavets sorte dyb, fra
de forladte minegange, fra isbrerne og klippehulerne lyder ekkoet af en
hymne. nderne synger deres salme til Svalbards grusomme, billedsknne
Isdronning. Ask
for English version of this
programme note Anmeldelser
reviews John Frandsens nye cellokoncert Salme
til Isdronningen duvede og sukkede entydigt smukt (Ursula
Andkjr Olsen, Berlingske Tidende) En smuk ny cellokoncert En ny dansk cellokoncert, som er
publikumsvenlig. Og det uden et jeblik at miste sit koncentrerede tag i
kvaliteten. En begivenhed. John Frandsens nsatsede
cellokoncert er inspireret af et besg p Svalbard. Den skildrer kampen
mellem kultur og natur, menneskers kamp mod den ubarmhjertige arktiske natur
med forladte spgelsesbyer. () Men musikken er meget mere end
illustrativ. Den trnger ned i noget fundamentalt. Den er skrevet i n stor
bue, som orkesteret indleder med en tilsyneladende ro, der bliver mere og
mere ildevarslende, og her kommer celloen til. I frste omgang er den en del af
den brogede helhed for s at glide over i solopassager af stor sknhed p
melodisk-harmonisk forstelig grund. Musikken er her meget enkel, hvilket
hverken betyder, at den er let at spille, eller at den mangler intensitet. Tvrtimod.
Celloen glider tilbage i omgivelserne og i kampen mellem elementer og
individ. Eftertnksomt klinger det ud, mens man som lytter sidder tilbage med
flelsen: Der var engang og vil altid vre. (John
Christiansen, Morgenavisen Jyllands-Posten)
Frandsen p smukke veje Haydn, ja. Og Liszt, jo. Men det
blev nu alligevel Frandsen, der lb med prisen, da Odense Symfoniorkester
fredag aften gav koncert i Horsens Komponisten bruger sine
virkemidler med meget fin fornemmelse for det store i det sm. Ikke at Salme
til Isdronningen mangler drama. Bestemt ikke. Men poesien i den kolde
musikalske beretning er det vsentligste, og John Frandsen rammer en meget
smuk og meget nordisk tone. (Chr.
Rimestad, Horsens Folkeblad) Den sejrende Dronning Odense Symfoniorkester uropfrte
storladen cellokoncert af John Frandsen – og gjorde det smukt. John Frandsens cellokoncert Salme
til Isdronningen er et kolossalt storladent vrk. Det er p den ene side et vrk
af intens koncentration, musiklag p musiklag, til tider helt uigennemtrngeligt.
P den anden side har vrket den ubesvrede selvflgelighed, som al stor
musik nok har. () Vrket falder i tre dele, tre
satser om man vil. Frste del er et kmpe crescendo med en hvirvlende
kulmination, der brat afbrydes af en cello kadence. Mellemstykket – eller satsen –
en rolig impressionistisk og umdelig smuk lys-del, der igen afbrydes af en
cello kadence over til sidste sats eller afdeling. I orkesteret former sidste del sig
til et kmpe ritardando, men i dette ritardando af hendende lyd fortstter
celloen i en nrmest uudslukkelig puls. Det er p alle mder et stort og
livgivende vrk. (Svend Erik Srensen, Fyens Stiftstidende The CDs real triumph,
though, comes with the final piece, Frandsens Hymn to the Ice Queen, a
concerto for cello and orchestra from 1998. From the opening orchestral
phrases, its clear that for this piece Frandsen has chosen to invoke the
Romantic tradition (predominantly the late Romantic). As the work begins, the
strings suggest a fragile tranquility, and the entrances of other instruments
confirm the feeling. A slow crescendo brings the mood to a head, and signals
the entrance of the cellist, Svend Winslv. The interaction between the cello
and the orchestra throughout the piece is striking, and Frandsen makes full
use of the cellos range and timbre. As in At the Yellow Emperors Time,
the use of a dominant voice unleashes Frandsens melodicism. The melodic
lines for both the solo cello and the orchestra are often rich and chocolaty,
though Frandsen provides plenty of contrast to avoid sugariness that often
accompanies references to the Romantic. (Lanier Sammons, p www.sequenza.com) |