Guitaren
– instrumenternes akvarelpensel af
John Frandsen Min interesse for den klassiske guitar skyldes
oprindelig en legendarisk ildsj¾l fra rhus: Det Jyske Musikkonservatoriums
ubestridte guitar-guru Erling M¿ldrup. Han kastede mig ud i de f¿rste opgaver
for instrumentet - og det viste sig virkelig at v¾re noget af en opgave! At
skrive for guitaren er om noget begr¾nsningens kunst...
Erling M¿ldrup
formulerede det selv (med guitaristens karakteristiske selvironi) pŒ denne mŒde:
Guitaren
er et utrolig udtryksfuldt og dynamisk instrument. PŒ den kan man spille lige
fra det svageste pianissimo, det lyder sŒledes: pling....! - til det kraftigste forte, det lyder sŒledes: pling...!
Den klassiske guitar er med andre ord intimitetens
instrument. Jeg l¾rte ganske vist snart, at udtryks- og variationsmuligheder
er der masser af; men de udfolder sig inden for sit eget tyste mikrounivers.
En slags musikalsk akvarelmaling.
Den slags filigran er en s¾rlig
disciplin - og kr¾ver en s¾rlig disciplin af sin ud¿ver, hvadenten vi her
taler om komponisten eller musikeren. Sammenlignet med andre musikere er der
derfor blandt guitarister en us¾dvanlig st¾rk tradition for analytisk
fordybelse i musikken. Vi tr¾ffer her (ofte) en musikertype, der s¿ger t¾t
ind til v¾rkets konstruktion, og som interesseret og nysgerrigt kigger
komponisten over skulderen.
At fŒ lov at samarbejde med den ud¿vende pŒ
en sŒdan dybdeborende mŒde, det er noget af en gave for en komponist. Og ikke
mindst derfor har jeg (der selv kun med st¿rste besv¾r kan finde en d-mol
akkord pŒ instrumentet) haft gl¾de af gang pŒ gang at vende tilbage til
guitarens miniatureverden.
Men ikke blot derfor! For det at arbejde
inden for sŒ svage nuancer sk¾rper virkelig sansen for detaljen. Som et
kontrapunkt til den sanselige besruselse i symfonisk velklang eller h¿jsp¾ndt
musikdramatik er det faktisk sk¿nt engang imellem at hengive sig til den
lillebitte - men ikke af den grund mindre frydefulde - forskel pŒ guitarens
forte og piano. |