Vulg¾r
og banal? ja-tak! Artikel til
tidsskriftet Teater 1, februar
2007 Kort
efter sin tiltr¾den i 2001 erkl¾rede Kulturminister Brian Mikkelsen sig i et
interview som en stor opera-fan. ÓFor eksempel er jeg helt vild med Phantom
of the OperaÓ
udtalte han. Den umiddelbare reaktion pŒ bjerget var naturligvis en opgivende
hovedrysten: At t¾nke sig! – Danmark har fŒet en kulturminister, der
ikke kan kende forskel pŒ en rigtig opera og en popul¾r musical af Lloyd
Webber... Men
faktisk er bem¾rkningen nok en overvejelse v¾rd. For hvad er i grunden en opera? Og
hvad er det i den musikdramatiske udtryksform, der taler til os moderne
mennesker? Hvad er det i den besynderlige og hysteriske kombination af sang,
musik, ord, ageren, lys og scenografi, der pŒ trods af formens indlysende
urimelighed alligevel formŒr at gribe os i struben? Selvf¿lgelig
er allerede det mangfoldige sansebombardement i sig selv et kraftv¾rk. God
musikdramatik er mere end summen af de enkelte udtryk; her kan man virkelig
tale om synergi-effekt. NŒr det (en sj¾lden gang...) lykkes at bringe alle
elementerne i balance med hinanden, skabes en udtryksverden, der fŒr de
enkelte bestanddele til at vokse ud over sig selv. Men
det er kun et hj¿rne af svaret. Musikdramatik er nemlig samtidig en meget
indforstŒet genre, der s¾tter en r¾kke besynderlige spilleregler op i
kommunikationen med sit publikum. Alene det m¾rkelige f¾nomen, at figurerne
synger til hinanden i stedet for at tale. Allerede her ligger der en voldsom
stilisering af fort¾llestilen. Der er simpelthen ord og vendinger, der ikke gŒr
i en opera: ÓLuk lige d¿ren – det tr¾kker!Ó Eller: ÓR¾k mig lige avisen
– har du l¾st den?Ó. Den hverdagsrealisme, vi kender sŒ godt fra meget
taleteater, er helt ved siden af i operaen. Opera
er stiliseringens sprog. Et univers for sk¾bner og situationer der er
lager-than-life. Som kan oph¿jes til universelle. Til myter. Og
jeg tror, det er her fascinationen ligger – ikke mindst for det moderne
menneske. Vores tid t¿rster efter Õdet store dramaÕ. Og der er i
virkeligheden ikke ret langt fra samtidens fantastiske fort¾llinger som fx ÓLord
of the RingsÓ og ÓHarry PotterÓ til operaens sprog og udtryk. Jeg
kunne t¾nke mig en nutidig musikdramatik, der i langt h¿jere grad turde
udforske dette univers. Hvad gemmer der sig fx i tomrummet mellem
musikdramatik og computerspil? Mellem opera og film? Hvad findes der af
udtryksmuligheder i ingenmandslandet mellem Poul Ruders og Andrew Lloyd
Webber? Betragter
vi de store klassiske operaer, sŒ er de (i hvert fald for de flestes
vedkommende) kendetegnet ved en n¾rmest skaml¿s umiddelbarhed i forhold til
den historie, den myte, de fort¾ller. L¾ser man librettoen alene, tegner den
som oftest et aldeles fladt og unuanceret billede af personerne; det er f¿rst,
nŒr musikken f¿jes til, at nuancerne opstŒr. Ofte balancerer de med en
linedansers pr¾cision pŒ den skarpe knivs¾g imellem det sublime og det
banale. Og alle gŒr de med s¿vng¾ngeragtig sikkerhed efter det direkte
udtryk. Det
er kvaliteter, der ikke harmonerer med modernismens fordring om kunstv¾rkets
kompleksitet. Og derfor blev musikteateret aldrig rigtig modernismens
udtryksform. Andre
kunstarter har imidlertid for l¾ngst givet sig lov til at bryde ud af dette f¾ngsel.
Det g¿r ikke Lars von Triers avantgarde-film mindre seri¿se og trov¾rdige, at
han i n¾ste ¿jeblik tillader sig at springe ud med en soap-opera som ÓRigetÓ.
Og Peter H¿gh skrev om ÓSmillas fornemmelse for sneÓ i en romanform, som
15-20 Œr tidligere ville v¾re blevet betegnet som ren kitsch og kunstnerisk
fallit. Men vi mangler endnu at
tage springet i musikdramatikkens verden! Hvilken nutidig operakomponist t¿r
v¾re lige sŒ vulg¾r og umiddelbar og direkte i sit kunstneriske sprog, som
Trier er det i ÓBreaking the WavesÓ? Og hvilket operahus s¾tter en sŒdan
forestilling op? John Frandsen 8. januar 2007 |